Utveckling genom smärta

Att känna en del fysisk smärta när vi tränar yoga, men även andra idrotter, är ett sätt att utvecklas och ta oss igenom till nästa steg. Smärta i sig är inget vi behöver vara rädda för men då menar jag inte smärta som kommer för att vi har en skada eller lyfter för tungt, utan den smärtan som vi behöver ta oss igenom för att bli starkare och smidigare. Genom smärtan så utmanar du inte bara dina muskler och benvävnaden utan också din mentala inställning, då du måste möta dig själv utan att springa iväg, vilket yin yoga är ett väldigt gott exempel på.
 
Men många väljer genvägar genom att göra övningarna halvdant eller att avsluta i förtid, för att man inte kan stå ut. Man börjar pilla på saker eller måste dricka vatten i tid och otid, men då kan man heller inte pusha gränserna för sig själv och sin kropp och utvecklas vidare till nästa steg. Men det är när du kan möta dig själv på den nivån, som du också kan utvecklas som både yogi och yogini, men även som människa. Många tenderar att aldrig utsätta sig för smärta, för det innebär att du måste se dig själv och du kan inte fly.

Så nästa gång du tränar tex yin yoga och sitter i knuten eller duvan, eller den position som du tycker är jobbig, fråga dig själv om vad det är du vill fly ifrån. Vad är det som gör att du inte kan stanna kvar och hjälpa dig själv igenom smärtan, för att ge dig själv chansen att utvecklas och ta dig själv till en annan nivå.

Jag hade stora problem med knuten bla då min ena höft satt fast och jag gjorde nog allt för att indirekt komma ur den och från smärtan, men när jag insåg att min låsning i höften hade med ett trauma att göra i samband med när jag födde min yngsta dotter, så kunde jag möta den smärtan och släppa ut känslorna som jag hade hållit inne och helt plötsligt så kunde jag med lätthet sitta i knuten och alla andra övningar som stretchade höften utan att fly från mig själv. Kroppen visar oss så mycket mer än vad vi tror och om vi bara vågar lyssna på vad den säger, så kan vi också möta det som vi har med oss sedan tidigare eller släppa fram de känslor som behöver komma fram.
Har jag sagt att yoga är fantastisk om inte, så säger jag det igen; Yoga är som balsam för både kropp och själ!

För er som är sugen att prova på, så är det utomhusyoga varje mån och ons kl 18.00 vid piren i Karlshamn samt varje fredag i Kollevik kl 08.00. Det är gratis men det finns en HelloKittybudda som du gärna får bidra pengar till.

Ha det underbart i vår kylan!

/Alexandhra
 
Bild: Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0