Utveckling genom smärta

Att känna en del fysisk smärta när vi tränar yoga, men även andra idrotter, är ett sätt att utvecklas och ta oss igenom till nästa steg. Smärta i sig är inget vi behöver vara rädda för men då menar jag inte smärta som kommer för att vi har en skada eller lyfter för tungt, utan den smärtan som vi behöver ta oss igenom för att bli starkare och smidigare. Genom smärtan så utmanar du inte bara dina muskler och benvävnaden utan också din mentala inställning, då du måste möta dig själv utan att springa iväg, vilket yin yoga är ett väldigt gott exempel på.
 
Men många väljer genvägar genom att göra övningarna halvdant eller att avsluta i förtid, för att man inte kan stå ut. Man börjar pilla på saker eller måste dricka vatten i tid och otid, men då kan man heller inte pusha gränserna för sig själv och sin kropp och utvecklas vidare till nästa steg. Men det är när du kan möta dig själv på den nivån, som du också kan utvecklas som både yogi och yogini, men även som människa. Många tenderar att aldrig utsätta sig för smärta, för det innebär att du måste se dig själv och du kan inte fly.

Så nästa gång du tränar tex yin yoga och sitter i knuten eller duvan, eller den position som du tycker är jobbig, fråga dig själv om vad det är du vill fly ifrån. Vad är det som gör att du inte kan stanna kvar och hjälpa dig själv igenom smärtan, för att ge dig själv chansen att utvecklas och ta dig själv till en annan nivå.

Jag hade stora problem med knuten bla då min ena höft satt fast och jag gjorde nog allt för att indirekt komma ur den och från smärtan, men när jag insåg att min låsning i höften hade med ett trauma att göra i samband med när jag födde min yngsta dotter, så kunde jag möta den smärtan och släppa ut känslorna som jag hade hållit inne och helt plötsligt så kunde jag med lätthet sitta i knuten och alla andra övningar som stretchade höften utan att fly från mig själv. Kroppen visar oss så mycket mer än vad vi tror och om vi bara vågar lyssna på vad den säger, så kan vi också möta det som vi har med oss sedan tidigare eller släppa fram de känslor som behöver komma fram.
Har jag sagt att yoga är fantastisk om inte, så säger jag det igen; Yoga är som balsam för både kropp och själ!

För er som är sugen att prova på, så är det utomhusyoga varje mån och ons kl 18.00 vid piren i Karlshamn samt varje fredag i Kollevik kl 08.00. Det är gratis men det finns en HelloKittybudda som du gärna får bidra pengar till.

Ha det underbart i vår kylan!

/Alexandhra
 
Bild: Google

Yoga för kärlek

Var med och yoga och gör en skillnad! I juni är det en kampanj på Instagram där @beachyogagirl och @kinoyoga sponsras av @aloyoga där de skäner pengar till välgörande ändamål som går till utbildningsfonder samt microlån till de absolut fattigaste i Indien. Läs mer på @beachyogagirls instagramkonto

Gör en skillnad och följ med på deras fantastiska juniutmaning och utmana även dig själv. Använd hashtaggen #yogagivesbackchallenge för varje utmaning du gör.

Jag vill även passa på att rekommendera er att följa @yoginispower på Instagram, ett inspirerande konto av två fantastiskt inspirerande yoginis från Asarum. Samtså klart även att följa Patricia på @ayamayoga 

Ha det underbart i vårsolen!

/Alexandhra
 
 

En uppenbarad sanning

För varje gång jag yogar så får jag en sanning eller uppenbarelse om mig själv och mitt liv och det slår aldrig fel. Visst är det helt fantastiskt att det bara uppenbarar sig som en tanke, känsla eller ingivelse och det följer med i temat för dagen.

I dag så var det uteyoga på piren i Karlshamn (mån och ons 18.00) och vi jobbade mycket med balans i blåsten. Balans på hela foten och i hela kroppen och det var då det slog mig om hur viktigt det är att vi har balans även i livet med hela foten i marken och fokuserar vår blick långt borta, för om vi fokuserar på marken eller i himlen så faller vi. Men det hänger även ihop med om vi tror att vi kan, då vi skapar vår egen sanning och förmåga att prestera med vad vi tänker, för det sitter så otroligt mycket i huvudet om vad vi själva tror att vi är kapabla till.

Jag hade svårt att stå på höger fot i dag, vet inte om det är min gamla vrickning som spökar eller om det helt enkelt var svårt för mig att fokusera på en punkt och blev på så vis väldigt vinglig och tappade positionen. Jag är själv mitt i en virvelvind i mitt liv, så jag tror att både min kropp och mitt sinne visade mig att jag behöver stå lite stadigare på båda fötterna för att hålla balansen, speciellt när det blåser runt i kring.

Jag känner så stor tacksamhet över vad min kropp och medvetande förmedlar till mig som jag kan ta med mig och lära mig av eller vad jag behöver tänka på just nu, men även så otroligt stor tacksamhet att jag har en frisk kropp som tillåter mig att utöva yogan och självklart stor tacksamhet för Patricia som ger så mycket av sig själv varje gång och är en fantastiskt bra pedagog.

Ha det underbart och ta hand om varandra!

Namaste

/ Alexandhra
 
 
 

Yogans sanna lära om kärlek

Yoga är en lära och en form av utövande av själen och kroppens harmoni och balans. Att höja sitt eget medvetande genom de fysiska utmaningarna och att bli medveten om den inre visheten och den rena och sanna kärleken inom oss. Det är en fin och vacker lära där det handlar om att både se dig själv, men även andra med acceptans. Att inte döma andra människor och vara både givmild med dina tankar och ord, samt med din kärlek.

Men det ser tyvärr inte alltid ut så inom den snabbt växande yogaindustrin. Det har blivit allt vanligare med vuxen mobbing inom det gebitet där ett öppet sinne och en givmild tanke som är grunden. Vuxna människor mobbar ut andra, dömer, fördömer och vänder ryggen och utesluter andra människor för att själva framstå som bättre. Det har sedan länge gått från att vara en lära om kärlek och acceptans till att vara en klubb där endast de som har den rätta utbildningen och de rätta coola poserna är välkommen att kliva in, men det innebär i och för sig att du måste vara beredd på vilka regler som du spelar efter. Det har inget med yoga att göra! Alla kan yoga och alla är välkomna, för det är en lära om kärlek och acceptans.

Tyvärr så är det samma utveckling inom mitt område, personlig och andlig utveckling, där det är coacherna, vägledarna och hälsocoacherna som svingar sina sanningar emot varandra och kampar om vem som egentligen har rätt eller inte i sina teorier. Men det blir så motsägelsefullt när vi står och pratar om acceptans med sedan inte lever som vi lär. Vi missar helt och hållet syftet med att dela med oss av kunskaper för att få våra medmänniskor och vi själva ska må bra, för alla vet hur det känns när man tänker en negativ tanke om någon annan, det skapar en giftig känsla av obehag och oro som sprider sig i kroppen.
Det har inget med personlig eller andlig utveckling att göra, utan blir snarare ett symtom på att vi har mycket kvar att lära både personlig, men även spirituellt i vår kamp om att ge våra egon alldeles för mycket utrymme.

Så nästa gång du kommer på dig själv med att tänka en negativ tanke om någon annan, eller att du stänger ute andra personer, fråga dig själv om hur du kan göra för att må bättre i ditt liv? Hur kan du stärka din egen självkärlek och hur kan du tillåta dig själv att känna kärlek? All form att dömande av andra människor är bara ett symtom på rädsla och otillräcklighet hos oss själva. Men bli inte arg på dig själv om du tänker något negativt, vi är alla människor och lär oss varje dag. Tacka dig själv för att du kom på dig själv med att tänka något, så att du kan fylla på det du behöver i ditt liv för att du ska må bra.
 
Önskar dig en härlig och kärleksfull kväll!
 
/Alexandhra
 
Bild: Google

Wow! Vilken känsla, vilket pass!

Vilken känsla, vilken klass och vilket avslut på inomhusterminen! Jag hade en tanke om att dagens tema eller dagens ord skulle vara Grace efter väldigt kloka ord från en yogamästare till Patricia som uttryckte sig att hur ont det än gör eller hur jobbigt det än är, gör det med grace precis som i livet. Så dagen till ära så försökte jag att ha det mantrat i huvudet och det gick nästan hela vägen, men det var lek på schemat och då ingår det lite bus.

Vi tränade på att stå på händer och på underarmarna samt huvudet och jag ska erkänna att visst så saknas det styrka i min bål, med det tar sig.... och fortare än jag kunde tro. Jag älskar verkligen den där känslan när man hittar rätt, när jag själv kan påverka balansen utan att rasa ihop som en klump och både sakta gå upp och sakta gå ner med lite kontroll. Och när man står där upp och ner med och försöker att andas och vara graceful medan armarna börjar skaka och magen krampar, men när man hör "Bra precis! Fortsätt så" då spelar det ingen roll att det känns som man ska kräkas, för det känns så bra och att man är på rätt väg.

Det tog ganska bra detta passet,så det kommer nog att lämna efter sig lite träningsvärk till i morgon, men det är en skön känsla och speciellt när det var ett sådant härligt pass som jag kommer att leva på länge.

I morgon är det uteyoga på piren i Karlshamn för er som vill komma och testa. Det är måndagar och onsdagar kl 18.00 och man skänker det man vill till en liten Hello Kittybudda. Passa på att prova om du känner för det. Du kommer inte att ångra dig!

Ha det underbart i sommarvärmen! På återseende!

/Alexandhra



Så rätt det kan bli

Ja då har jag äntligen varit på yoga igen efter ensamma veckor med barnen samt en influensa som fullkomligt slog undan benen på både mig och mina barn, men i dag var jag tillräckligt ok för att i alla fall kunna vara med och flåsa någonstans längst bak i rummet.

Dagens Globalyoga gick i beachtemat då flödet hette "On the beach" men jag hade missuppfattat det namnet då jag läste lite snabbt i förbifarten på Ayamayogas sida på facebook i morse och läste något annat och antagligen så säger det mer om vad jag tänkte på i dag, men vi fick oss i alla fall ett gott skratt och är det något som gör livet värt att leva så är det skratt och yoga!

Jag känner att även om jag inte har haft tiden eller utrymme att gå på alla klasser, så är det ändå helt ok spann i min rörlighet även om det tar ett par gånger att komma in i det igen, men om man jämför med innan yoga så är det så otroligt stor skillnad.

I morgon är det yin yoga och jag ser väldigt mycket fram emot det. Det är bara ett par pass kvar innan sommaruppehållet och Ayamastudion flyttar ut till piren måndagar och onsdagar, så håll koll på hemsidan om ni vill komma och testa yoga.

Så från en väldigt glad, nöjd och trött yogi så tackar jag för i dag och så ses vi i morgon igen!
Ha det underbart i vårvädret och var snäll mot er själva

/Alexandhra
 
 
 

"Allt för konsten..."

Hittar du lösningar eller hittar du problem?

Jag körde lite yoga i helgen, eller rättare sagt jag försökte att köra lite yoga här hemma, men mina barn var väldigt kärvänliga just då jag skulle yoga, så jag fick både ett och två barn på mig hängandes på min rygg eller i ett ben. Men vad är det man säger; "Allt för konsten" eller i detta fallet "Allt för yogan", men jag kanske ska tillägga att jag även fick pussar när de hängde upp och ner och då kan det ju inte bli fel.
Blev bara lite extra krydda för balansen och styrkan samt ett bra tillfälle att fokusera på andningen. Även att hålla fokus mellan de ständigt nya frågor som kom; -"mamma kan vi göra det och det och det?"
"- phss jaaa visst phss gör ni deeet ahhhh"

Känner dock att jag längtar till Ayamayogas studio nu, men hade i min positiva världsbild förträngt att jag är mamma 100% en vecka till, men så kan det vara och att vara mamma är ju en gåva.

Ta hand om er där ute i regnet alla yogisar!

/Alexandhra

Bild: Google


Äsch då...

Jag missar yogan i lite mer än en vecka då jag är hemma med mina små tjejer och min "plikt" som mamma kommer före, men tänkte ändå vara lite flitig och köra lite egen yoga här hemma.

En tanke som jag har haft angående att komma upp på handstående, då det kan kännas lite läskigt utan en vägg att stå emot och skrämmande om man slår runt, men om man kommer upp på handstående från bryggan så landar man istället åt "rätt" håll om man nu måste ramla och då känns det nog inte lika läskigt.... tänkte jag....

Så jag ställde mig lite uppvärm (ett par bensträck och händerna rakt ut i luften) och sedan upp i en brygga. Jag kände att påsken hade satt sina spår på min hmm "smidighet" och jag kom halvvägs upp innan jag rasade ner som en hög på golvet, skrattandes över mitt övermod och min starka önskan om att vara som en ballerina.
 
Jag får helt enkelt ta nya tag i morgon, men i dag mina vänner, i dag så kör jag mental yoga, i soffan tillsammans med mina små hjärtan på 4 och 6 år kollandes på superlördag.

Önskar dig en härlig lördag!

/Alexandhra

Bild: Google

Energirikt mellanmål innan yoga

Har du precis som jag svårt att veta vad man ska äta innan man åker till yogaklassen, då många klasser ligger efter avslutad arbetstid men inte tillräckligt sent för att man ska hinna äta middag, då det bästa är att man inte har ätit två timmar innan, men helst fyra timmar.
 
Att vara seg och hungrig är kanske inte de bästa förutsättningarna för att få ut det bästa och mesta av yogan, men jag har hittat ett snabbt, otroligt enkelt och nyttigt mellanmål som är som ett raketbränsle och som hjälper till att hålla energin uppe under hela passet tills jag kan fylla på med middag när jag har kommit hem. Nämligen en matsked chiafrön blandat med en matsked ekologisk kokosolja. Det är inte bara nyttigt var för sig, utan kombinationen är som en välsmord energibomb full med nyttigheter, som ger dig all den energi du behöver.
 
Med ett glas vatten och en banan till så klarar jag mig otroligt bra tills jag har yogat klart. Chiafrön hjälper även till att hålla uppe vätskebalansen i kroppen, samt hjälper till att öka din uthållighet, så det är ett perfekt tillskott innan du tränar.
Dock så ska man tydligen inte äta detta på kvällen innan man ska gå och sova, då det kan göra dig för pigg.
Prova och se vad du tycker!

/ Alexandhra

Bild: Google

Har du kört fast?

Har du fastnat i gamla tankebanor där det känns som om du inte kommer loss? Att du inte vet hur du ska gå vidare, men frustrationen över att befinna dig i en låst situation får dig att krampaktigt försöka lösa situationen ännu mer, med hjälp av att trassla in sig i tankar om hur du kan lösa denna situation eller att hitta vägar igenom.
Märker du att du blir ännu mer fast i situationen?

När vi tänker på att lösa ett problem eller en situation, så ser vi på det genom de filter som vi har skapat oss genom våra erfarenheter och sanningar, men det skapar ännu mer problem när vi försöker att lösa en tanke med ett invant tankesätt och en redan klar sanning. Låter det konstigt?
- När vi fokuserar på att vi har ett problem och har kört fast, då blir det även vår sanning då hjärnan fokuserar just på hur mycket problem vi har. Detta kan aldrig leda till en "lösning" då vi uppehåller oss i ett problemorienterat tillstånd. Men när vi väljer att släppa fokus på det som vi har trasslat in oss i, så kan vi hitta nya vägar genom en konstruktiv lösning.

Men det är samma sak med yogan, om du har kört fast och inte kommer längre; Stanna upp och omfokusera istället för att forcera vidare och skapa negativa känslor och blockeringar som sätter sig i kroppen och i tanken.
Skapa nya möjligheter istället för att köra fast ännu mer, med hjälp av att skapa nya tankebanor även i resten av vardagen.
- Börja med något så enkelt som att ta nya vägar till och från jobbet. Att bara ändra en liten del av sträckningen skapar nya kopplingar i hjärnans synopser vilket ger dig större möjligheter att se dina "problem" på ett annat sätt och helt plötsligt så finns det inget att lösa.
Du kommer märka att du blir mer öppen för nya möjligheter och möjlighetsorienterad även i din yoga, då både kropp och knopp hänger ihop.
 
Jag märkte att jag höll fast i positionerna istället för att flyta med på kvällens Global yoga där jag skulle vara mjuk och rörlig, men jag insåg även att jag redan innan tänkte tanken att det skulle bli jobbigt och då fick jag resultatet som ett brev på posten. Bra att bli påmind om hur mycket tanken påverkar vår kropp.


/ Alexandhra

 
Bild: Google

Detoxa tanken

Det har varit detoxvecka på Ayamayoga denna vecka, men för alla er hungriga, slutet närmar sig med stormsteg. En tanke som slog mig under Yin yogan i går var hur många av oss som är noga med att ta hand om våra fysiska kroppar på så många olika sätt, men vi glömmer att ta hand om ett av de viktigaste organen och som styr vår hälsa, nämligen vår hjärna och därmed våra tankar. Det är lika viktigt att rensa och ”vårstäda” i tankeverkstan som i kroppen.

Det är inte en myt eller klyscha att vi mår som vi äter, men det är precis lika sant att vi mår som vi tänker, då vi får direkt feedback från vår kropp genom olika fysiska spänningar och till och med krämpor och sjukdomar. Om vi är observanta så kan vi märka direkt vad vi tänker genom hur det känns i vår kropp och vart det känns. Om vi blir rädda och vill försvara oss som tex att tänka negativt och nedlåtande om någon annan, så spänner vi käkarna och drar upp axlarna och håller huvudet högre än vanligt.

Om vi känner att vi inte duger som vi är och väljer att se oss själva i spegeln genom de ”gråfärgade glasögonen” som förvrider sanningen, så tenderar vi att skjuta rygg, slutta med axlarna och få oro och ont i magen. Detta skapar följspänningar i kroppen som i sin tur berättar för hjärnan att vi inte mår så bra och vi skapar en spiral av spänningar och oro. Så genom att bli medveten om hur du tänker och talar om dig själv och din omgivning, så kan du direkt bryta ett negativt tankemönster och ta bort oro och spänningar i kroppen.

Så när du kommer på dig själv med att tänka något negativt om någon annan eller dig själv, försök att bryta tankemönstret och gå ifrån platsen du står eller sitter på just nu och skaka av dig. Ge dig själv chansen att byta ut tanken med något eller någon som gör dig glad, så bryter du ett invant mönster.
Var snäll mot dig själv och försök att byta ut en negativ tanke om dig själv i veckan så kommer du att märka en enorm skillnad i resten av ditt, då allt hänger ihop.

Ge dig själv den bästa påskpresenten du kan få; Snälla tankar om dig själv för det är du värd!
GLAD PÅSK!

/Alexandhra

Bild: Google
 

För att lyckas så måste man våga

Vilket härligt pass det var i kväll! Äntligen! Och även om det känns som om levern och magen har vridits ur, så märks det direkt i min kropp då jag känner mig så stark och smidig, en underbar, härlig känsla! 

En tanke som slog mig när jag stod mot väggen vriden som en skurtrasa, var hur viktigt det är att vi tillåter oss själva att vara dåliga. Att det är ok om vi inte kan prestera på topp, för vi har alla dåliga dagar eller så håller vi helt enkelt på att lära oss och utvecklas. Att våga misslyckas är den enda vägen till att verkligen lyckas, för om vi inte vågar pusha och testa gränserna, så kan vi heller aldrig lyckas hela vägen!

Därför är det så viktigt att vi slutar att se på bakslag som något negativt eller att jämföra sig med andra istället för att fokusera på vart man själv är just nu och att det är okej. Ett steg i taget, en meter åt gången, för vi kan inte bestiga hela berget på en gång.

Jag känner att jag är ganska långt ner på berget, men det gör mig inget och jag ser väldigt mycket fram emot att ta mig upp till toppen, ett steg i taget. 

/Alexandhra
En trött men väldigt nöjd yogis
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 

Är det ett aprilskämt?

Då var det dags för mitt första yogapass på Ayamayogas studio för året och jag ska erkänna, min smidighet är inte riktigt densamma som den var i december. Det knakar i både ben och höfter bara jag tänker tanken på "knuten" eller "duvan", men hela kroppen längtar efter att köra igång igen. Men när jag läste vad tanken med kvällens klass var; twist & turn, så hoppas jag på att det är ett litet aprilskämt, även om jag vet att det kommer att kännas underbart när jag väl är där.

Mitt fysiska mål med yogan under året är att stå stabilt på händer och huvudet utan att behöva en säkerhetlina i form av en vägg och mina mentala mål är att landa i mig själv och balansera upp lite mer av den kvinnliga yin-energin. 
 
Men först är först och jag ser fram emot kvällens Global yoga. Självklart så uppdaterar jag när jag är klar. 
 
Önskar dig en härlig onsdag! 
 
Namaste
 
/Alexandhra
 
Bild: Google

En nybörjaryogis bekännelser

Jag har fått privilegiet att gästblogga här på Ayamayogas blogg och dela med mig av mina tankar och funderingar, samt min utveckling som nybörjaryogi.

Jag heter Alexandhra Berglund och är en norrländska som hamnade lite här nere i Blekingen på ett bananskal som man brukar säga. Jag är en kvinna mitt i livet som är engagerad och passionerad livsinspiratör, samt obotlig optimist. Jag är i grunden coach och motivationskonsult inom personlig utveckling och hälsa, samt mindfulness, men har under ett år skrivit på heltid som krönikör, frilandsskribent och i bokformat, men har nu börjat att kombinera dessa två.

Min erfarenhet av yoga är ganska kort men intensiv. Jag hade testat lite medicinsk yoga innan, men när jag provade global yoga hos Patricia Ayamayoga så var jag totalt såld. Det var inte bara den fysiska delen av yogans effekt som var så givande, men framför allt den inre resan och medvetenheten av hur mycket den fysiska kroppen hänger ihop med den själsliga. Detta gav mig ett inre lugn och en styrka som jag mitt i en skilsmässa behöver.

Så detta är min resa genom yogans förlovade land, för att hitta mig själv genom livets stora och små processer, men även tankar och funderingar på yogans process i den fysiska kroppen.

"Oavsett om du tror att du kan eller inte kan, så har du rätt" Henry Ford

 

 

 


Förändring

Augusti, en månad med förändring.. Ljuset ändras, tillbaks till rutiner, temperaturen förändras. Ja,det sker hela tiden, Förändringen! Även jag har ändrat lite! På hemsidan! Massa härliga bilder tagna av Anders Olsson, vilken stjärna! Jag är nöjd och hoppas att du med är nöjd! Schemat är spikat och du kan nu planera in dina pass för hösten! Hoppas vi ses i studion!

Ayama Yoga
Patricia Gloria
0732-017501
info@ayamayoga.se
www.ayamayoga.se

RSS 2.0