Har du kört fast?

Har du fastnat i gamla tankebanor där det känns som om du inte kommer loss? Att du inte vet hur du ska gå vidare, men frustrationen över att befinna dig i en låst situation får dig att krampaktigt försöka lösa situationen ännu mer, med hjälp av att trassla in sig i tankar om hur du kan lösa denna situation eller att hitta vägar igenom.
Märker du att du blir ännu mer fast i situationen?

När vi tänker på att lösa ett problem eller en situation, så ser vi på det genom de filter som vi har skapat oss genom våra erfarenheter och sanningar, men det skapar ännu mer problem när vi försöker att lösa en tanke med ett invant tankesätt och en redan klar sanning. Låter det konstigt?
- När vi fokuserar på att vi har ett problem och har kört fast, då blir det även vår sanning då hjärnan fokuserar just på hur mycket problem vi har. Detta kan aldrig leda till en "lösning" då vi uppehåller oss i ett problemorienterat tillstånd. Men när vi väljer att släppa fokus på det som vi har trasslat in oss i, så kan vi hitta nya vägar genom en konstruktiv lösning.

Men det är samma sak med yogan, om du har kört fast och inte kommer längre; Stanna upp och omfokusera istället för att forcera vidare och skapa negativa känslor och blockeringar som sätter sig i kroppen och i tanken.
Skapa nya möjligheter istället för att köra fast ännu mer, med hjälp av att skapa nya tankebanor även i resten av vardagen.
- Börja med något så enkelt som att ta nya vägar till och från jobbet. Att bara ändra en liten del av sträckningen skapar nya kopplingar i hjärnans synopser vilket ger dig större möjligheter att se dina "problem" på ett annat sätt och helt plötsligt så finns det inget att lösa.
Du kommer märka att du blir mer öppen för nya möjligheter och möjlighetsorienterad även i din yoga, då både kropp och knopp hänger ihop.
 
Jag märkte att jag höll fast i positionerna istället för att flyta med på kvällens Global yoga där jag skulle vara mjuk och rörlig, men jag insåg även att jag redan innan tänkte tanken att det skulle bli jobbigt och då fick jag resultatet som ett brev på posten. Bra att bli påmind om hur mycket tanken påverkar vår kropp.


/ Alexandhra

 
Bild: Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0